Toelichting doortrappen.frl - Friesland Beweegt

Ga naar de inhoud
Doortrappen.frl is een initiatief van Friesland Beweegt in opdracht van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Friesland voor het landelijke Doortrappen programma
Fietsclubs en -verenigingen in de Friesland Beweegt Fietsagenda
Toelichting op afkortingen en scores voor Doortrappen fietsroutes
Uiteraard is Fryslân overal mooi, maar wel heel verschillend. Sommige stukken zijn voornamelijk agrarisch en hebben daardoor mooie vergezichten, andere stukken zijn weer rijk aan bos, monumenten, pittoreske dorpjes etc. Op Doortrappen.frl bieden we een grote selectie aan routes aan en geven hierop een korte toelichting, zodat je ongeveer weet waar je aan begint.
Scores
Een mooi, vlak fietspad scoort veel wieltjes
De hier gepubliceerde fietsoutes worden de komende tijd op een aantal punten beoordeeld. Uiteraard is dit een indicatie, wat voor de ene een lastig stuk is hoeft voor de ander geen probleem te zijn. Routes krijgen van ons een waardering van minimaal 1 en maximaal 5 wieltjes op de volgende criteria:

Doortrappen: Dit criterium bestaat uit een aantal onderdelen, die samen een meer of minder makkelijk te rijden route maken. Onverharde wegen op de route geven minder wieltjes, geasfalteerde of betonnen, brede en gemakkelijk te fietsen paden meer. Veel vrijliggende fietspaden hebben ook een positief effect en daarnaast wordt de verkeersveiligheid en bewegwijzering meegewogen.

Natuurwaarde: Hierbij letten we vooral op rust en ruimte. Een route met relatief veel fietspaden langs provinciale wegen scoort dus minder dan een over landwegen. Routes met solitaire fietspaden (vaak door natuurgebieden) krijgen natuurlijk extra wieltjes. Dit criterium zegt dus niets over bos of agrarisch, maar meer over de beleving ervan. Een route met slechts één wieltje gaat bijvoorbeeld vooral door de stad Leeuwarden. Voor wie van steden houdt zeker ook erg mooi, maar dus wel wat minder natuur...

Deze route scoort geen wieltjes op rolgeschiktheidRolgeschikt: Hoewel de routes ontworpen zijn om te fietsen, stimuleren we ook graag andere mobiliteitsoplossingen die op het recreatief fietspad mogen rijden. Hierbij is de kwaliteit van de weg sterk bepalend, een onverharde weg of zelfs fietsspoor (zie foto) scoort dus lager dan een geasfalteerd fietspad. Maar ook de aanwezigheid van overig verkeer is belangrijk; met een step, rolstoel of kinderwagen op een doorgaande 60 km weg rijden is vaak geen pretje. Ook een slecht of sterk hellend wegdek geeft minder wieltjes op rolgeschiktheid. Een route met veel wieltjes op rolgeschiktheid is vaak dan ook beter geschikt voor de wat minder ervaren fietser.

P.S. Nog niet alle routes zijn al voorzien van een beoordeling, jouw inbreng wordt zeer gewaardeerd. Plaats een reactie op de bijbehorende pagina of mail naar doortrappen@frieslandbeweegt.frl
Gebruikte afkortingen
Een punt waar we voor de duidelijkheid graag het fietsknooppunt in de omschrijving gebruikenOm de beschrijvingen kort en leesbaar te houden worden een aantal afkortingen en vaste termen gebruikt:

RD = Rechtdoor. Zelden gebruikt omdat dit de standaard rijrichting is.
RA = Rechts afslaan. Gebruikt bij een afslag of einde weg.
RAH = Rechts aanhouden. Bijvoorbeeld op een Y-Splitsing, of waar de doorgaande weg een slinger maakt, met ter plaatse zijwegen.
LA = Links afslaan.
LAH = Links aanhouden. Op de afbeelding een situatie waarbij in de beschrijving LAH-RAH gebruikt wordt omdat dit de 'natuurlijke' vorm van de weg is, maar er op de kaart als LA-RA uitziet.Het lijkt LA-RA, maar het is een S-bocht. We gebruiken dus LAH-RAH

Vrijliggend fietspad = Een fietspad dat parallel aan een weg ligt, vaak 2-richtingsverkeer. Vaak een fietsvriendelijke oplossing, maar let op verkeer dat niet in de gaten heeft dat er ook fietsers van 'de verkeerde kant' kunnen komen.
Solitair fietspad = Een fietspad waar geen autoweg bij ligt, vaak door een natuurgebied. Een dergelijk pad verdient meer wieltjes, zolang deze van goede kwaliteit is.
Doodlopende weg = Als aangegeven is dat je hier in moet rijden, is er vaak een onderbord 'Behalve voor fietsers'.

Knp = Fietsknooppunt, waar in een beschrijving gebruikt is dit om een afslag te verduidelijken dus tenzij anders aangegeven niet blijven volgen!
Beweeg, ga naar buiten als het kan. Maar houd je aan de RIVM richtlijnen!
Doortrappen.frl is een initiatief van Stichting Friesland Beweegt in opdracht van het ROF en het ministerie van I&W
Terug naar de inhoud